trend

De Chief Psychology Officer

Psychologen zijn de smeerolie van organisaties, stelt Mischa Coster (CPO bij onderzoeks- en adviesorganisatie Grey Matters). ‘Bijna alle bedrijfsprocessen kunnen inhoudelijk en procedureel versterkt worden door iemand erbij te betrekken die verstand heeft van gedrag, attitudes, cultuur, ontwikkeling en het brein. Met andere woorden: elke organisatie heeft baat bij een Chief Psychology Officer.’ Net als het NIP , breekt Coster een lans voor een grotere rol voor deze onmisbare schakel in het bedrijfsleven.

 

Wat is een Chief Psychology Officer?
‘De CPO is een rol die vervuld wordt door iemand met minimaal een masters degree in psychologie. Iemand die het brede speelveld van bedrijfsvoering snapt en ook in staat is de business consequenties van beslissingen te overzien. Een persoon met een breed netwerk aan (psychologisch) experts, die in verschillende gebieden van de bedrijfsvoering structureel of ad-hoc ingezet kunnen worden. Zo onderschrijven wij als NIP het idee van Mischa Coster om een Chief Psychology Officer bij elke organisatie aan te stellen en meer psychologen in de board te laten plaatsnemen.

Heb jij de titel bedacht?
‘Nee, de term komt uit Amerika, maar daar heeft het echt een klinische, medische definitie. Ik heb de term in Nederland geïntroduceerd met een iets bredere dekking dan enkel het klinische/medische.’

Je schreef er een artikel over in 2016. Zijn er inmiddels daadwerkelijk meer CPO’s?
‘Daar heb ik geen zicht op, maar wat ik wel merk is dat op Linkedin er in Nederland steeds meer psychologen in sleutelposities komen. Sommigen noemen zichzelf ook CPO. Daarnaast krijg ik veel mooie reacties op mijn lezingen. Een jonge psycholoog bij een recruitmentbureau heeft mij bijvoorbeeld gevraagd om hem te coachen tot CPO. Er zijn zoveel slimmigheden uit de psychologie die hij in zijn werk kan gebruiken. Van het verleiden van kandidaten tot hoe recruiters omgaan met mensen of hoe ze afwijs-mails schrijven. Psychologie is écht overal.’

Wat houdt psychologen tegen, denk je, om zichzelf als zodanig te profileren?
‘Psychologie heeft een nogal medisch imago. Mensen denken meteen dat je therapeut bent. Of dat je ze kunt ‘lezen’. Ze schrikken bijna als je vertelt dat je psycholoog bent. Ook denkt iedereen dat een psycholoog op de werkvloer alleen handig is als je een burn-out hebt. Die vooroordelen zorgen ervoor dat veel psychologen niet de nadruk leggen op hun titel. Aan de andere kant schuilt hier een kracht in. Psychologie heeft voor veel mensen ook iets bijna ‘magisch’ en wekt interesse en nieuwsgierigheid op. Het vakgebied verkoopt zichzelf bijna.’

Wat is jouw boodschap voor psychologen in het bedrijfsleven?
‘Als je eens wist hoe vaak ik hoor: ‘O, psychologie, dat had ik ook eigenlijk willen studeren…’ De aantrekkingskracht is groot. Dus waarom zou je het niet noemen? Je kunt niet altijd zomaar je titel veranderen natuurlijk. Maar het is goed om je in ieder geval bekend te maken als psycholoog.

Dat kun je in drie stappen doen:

Stap 1: Noem jezelf psycholoog
Zet het op je visitekaartje. Maak van ‘recruiter’ bijvoorbeeld ‘recruitmentpsycholoog’. Of van ‘manager conversie optimalisatie’ gewoon ‘conversie optimalisatie psycholoog’. Waarom niet? Integreer het in je personal branding.

Stap 2: Maak het waar
Verdiep je opnieuw in je oude vak, lees artikelen, zoek wetenschappelijke methodes die je in de dagelijkse praktijk kunt toepassen en stel ze voor als oplossing.

Stap 3: Ga rondshoppen
Loop langs bij andere collega’s om te kijken waar ze mee bezig zijn. Vraag of je bij meetings mag aanschuiven. Je zult zien dat er daardoor vragen bij jou terechtkomen. Heb jij er geen tijd voor, kijk dan of je een andere psycholoog hiervoor kunt inhuren. Voor je het weet heb je een tweede Chief Psychology Officer aangenomen!’

Lees hier Mischa’s artikel over de Chief Psychology Officer